Een improvisatieactiviteit

Afgelopen vrijdag ging ik met een vriendin mee naar haar toneelles. Toen ik in het onderwijs werkte, gaf ik graag drama. Een lesje toneel leek me dan ook leuk, maar ook eng in een groep met onbekenden. De les begon met een “warming up”, een leuke activiteit die ook goed met kinderen of jongeren is te doen en kan worden ingezet als een zogeheten ijsbreker.

Wat doen jij?

Start in een kring. De spelleider begint met het uitbeelden van een activiteit. Degene naast hem vraagt na verloop van tijd: “Wat doe jij?” de spelleider antwoordt met een willekeurige activiteit, maar benoemt niet dat wat hij daadwerkelijk aan het doen is. De vragende partij begint nu met het uitbeelden van de genoemde activiteit. De volgende stelt vervolgens de vraag: “wat doe jij?” en beeldt het gegeven antwoord uit.

Een voorbeeld

Sam begint met het uitbeelden van de activiteit “schilderen”. Zijn rechter buurvrouw, Sanne, vraagt aan hem: “wat doe jij?” Sam antwoordt: “ik ben aan het surfen.” Direct stopt hij met zijn activiteit. Sanne begint met het uitbeelden van surfen. Haar rechterbuurvrouw vraagt vervolgens: “wat doe jij?” Sanne vertelt dat zij aan het dansen is. Haar buurvrouw begint met dansen en wacht tot haar weer wordt gevraagd wat zij doet.

Doel van de activiteit

Deze activiteit heeft als doel om je eerste ingeving uit te spreken en uit te beelden. De activiteit kan erg vlot doorlopen, waardoor er geen tijd is om na te denken. Kinderen, jongeren en volwassenen leren tijdens deze activiteit dat er geen goed of fout is. Je eerste ingeving is prima en mag er zijn. Langer nadenken leidt niet tot een beter resultaat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>